Poti avea o idee asupra cum functioneaza dinamometrul in urmatorul fel:
Imagineaza-ti ca pornesti motorul masinii,o scoti in liber,si accelerezi la maxim.In acest fel motorul s-ar deteriora,de aceea masina fiind pe dinamometru i se aplica o sarcina,la turatie maxima si se masoara ce sarcina poate suporta motorul la diferite turatii.Se tureaza motorul la maxim,si i se aplica o sarcina astfel incat turatia sa se mentina la 7000 rpm.Se inregistreaza aceasta sarcina.Apoi se mai mareste sarcina pana motorul mentine o turatie constanta de 6500 rpm,si se inregistreaza si aceasta sarcina.Apoi se mai aplica sarcina,pana la 6000 de rpm.Si asa mai departe.Se poate face si invers,incepand de la 500 sau 1000 rpm,urcand treptat.De fapt ceea ce fac dinamometrele-masoara cuplul[in livra-picior(pound-feet)],apoi transforma cuplul in cai putere foarte simplu,inmultind cuplul cu rpm/5252.
Imagineaza-ti ca ai o cheie inelara cotita lunga de 0,6 m,si ii aplici 22 kg-forta.Ceea ce faci acum ii aplici cuplu,sau forta de rotire de 13.2 Kg-m forta (0.6*22)surubului.Poti obtine acelasi cuplu de 13,2 Kg-m aplicand 1 kg forta unei chei cu o lungime de 13,2 metrii,sau aplicand o forta de 13,2 Kg unei chei de 1 m lungime.
In mod similar,daca ii atasezi o osie motorului,motorul ii aplica cuplu.Dinamometrul masoara acest cuplu.Poti transforma foarte usor cuplul in cai putere inmultind cuplul cu rpm/5252.Inapoi<<
In acest articol:
- Cal putere
- Cum se masoara calul putere ?
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu