Poezii de 1 Decembrie

Probleme si solutii turbo

Una din principalele probleme in legatura cu turbo este faptul ca ele nu furnizeaza putere instantaneu,imediat ce apesi pedala de acceleratie (in engleza fenomenul se numeste "turbo lag").Turbina are nevoie de o secunda pentru a prinde viteza.Senzatia este ca si cum acceleratia masinii ar intarzia,iar in aproximativ o secunda, se simte brusc o forta si masina ia viteza.Acest lucru se intampla din cauza intarzierii rotatiei turbinei din turbo.


O metoda de a scadea timpul de intarziere unui turbo este reducerea inertiei partilor care se rotesc,reducand greutatea lor.Acest lucru permite turbinei si compresorului sa prinda viteza de rotatie mai repede,astfel furnizand putere mai repede.


Reducerea greutatii si inertiei turbinei se poate face prin reducerea dimensiunii turbo.Un turbo mic va furniza mult mai repede forta motorului si la rotatii mai mici ale motorului,insa nu va putea furniza mult aer la turatii mari al motorului cand un volum foarte mare de aer intra in motor.Exista si riscul de a se invarti prea repede la turatii mari al motorului,cand foarte multe gaze de esapament trec prin turbina.


Un turbo mare poate furniza multa putere la turatii mari al motorului,insa poate avea intarzieri mari in timpul accelerarii,din cauza duratei de accelerare a turatiei paletelor turbinei,care sunt mai mari si mai grele.din fericire sunt cateva trucuri pentru a rezolva aceste probleme.

Cele mai multe turbo au un mecanism numit "wastegate",ceea ce permite folosirea unui turbo mai mic pentru a reduce intarzierea la accelerare (turbo lag-ul),in timp ce la turatii mari il impiedica sa se invarta in exces.Wastegate-ul este o valva care permite gazelor de esapament sa scurtcircuiteze turbina din turbo in anumite situatii.Wastegate-ul sesizeaza presiunea produsa de catre compresor.Daca presiunea este prea mare,ar putea fi un indicator al faptului ca turbina se invarte prea repede.In acest caz wastegate-ul intra in actiune si scurtcircuiteaza fluenta gazelor de esapament din turbina,permitandu-i sa reduca turatia.

In unele turbo sunt folosite rulmenti cu bile in loc de rulmenti cu ulei pentru a sustine axul turbinei.Insa acestia nu sunt rulmenti obisnuiti--sunt rulmenti cu precizie super-ridicata,fabricate din materiale avansate,pentru a putea face fata vitezei de rotatie extreme si temperaturii ridicate a turbinei.Acesti rulmenti permit turbines sa se invarta cu mult mai putina frictiune implicata decat cei mai multi rulmenti cu ulei.De asemenea permit folosirea unor axe mai mici si mai usoare.Acest lucru ajuta turbo sa accelereze mult mai repede, reducand astfel intarzierea(turbo lag-ul).


Paletele ceramice din unele turbo sunt mult mai usoare decat cele de otel folosite de obiciei.Si din acest lucru rezulta o accelerare mai rapida,reducandu-se turbo lag-ul.




turbo
Vezi cu rezolutie mare





Continuare>>


In acest articol:


0 comentarii:

Meniu