Una din principalele probleme in legatura cu turbo este faptul ca ele nu furnizeaza putere instantaneu,imediat ce apesi pedala de acceleratie (in engleza fenomenul se numeste "turbo lag").Turbina are nevoie de o secunda pentru a prinde viteza.Senzatia este ca si cum acceleratia masinii ar intarzia,iar in aproximativ o secunda, se simte brusc o forta si masina ia viteza.Acest lucru se intampla din cauza intarzierii rotatiei turbinei din turbo.
O metoda de a scadea timpul de intarziere unui turbo este reducerea inertiei partilor care se rotesc,reducand greutatea lor.Acest lucru permite turbinei si compresorului sa prinda viteza de rotatie mai repede,astfel furnizand putere mai repede.
Reducerea greutatii si inertiei turbinei se poate face prin reducerea dimensiunii turbo.Un turbo mic va furniza mult mai repede forta motorului si la rotatii mai mici ale motorului,insa nu va putea furniza mult aer la turatii mari al motorului cand un volum foarte mare de aer intra in motor.Exista si riscul de a se invarti prea repede la turatii mari al motorului,cand foarte multe gaze de esapament trec prin turbina.
Un turbo mare poate furniza multa putere la turatii mari al motorului,insa poate avea intarzieri mari in timpul accelerarii,din cauza duratei de accelerare a turatiei paletelor turbinei,care sunt mai mari si mai grele.din fericire sunt cateva trucuri pentru a rezolva aceste probleme.
In unele turbo sunt folosite rulmenti cu bile in loc de rulmenti cu ulei pentru a sustine axul turbinei.Insa acestia nu sunt rulmenti obisnuiti--sunt rulmenti cu precizie super-ridicata,fabricate din materiale avansate,pentru a putea face fata vitezei de rotatie extreme si temperaturii ridicate a turbinei.Acesti rulmenti permit turbines sa se invarta cu mult mai putina frictiune implicata decat cei mai multi rulmenti cu ulei.De asemenea permit folosirea unor axe mai mici si mai usoare.Acest lucru ajuta turbo sa accelereze mult mai repede, reducand astfel intarzierea(turbo lag-ul).
Paletele ceramice din unele turbo sunt mult mai usoare decat cele de otel folosite de obiciei.Si din acest lucru rezulta o accelerare mai rapida,reducandu-se turbo lag-ul.
Vezi cu rezolutie mare
Continuare>>
In acest articol:
- Cum functioneaza turbo?
- Turbo si motorul
- Constructia unui turbo
- Probleme si solutii turbo
- Bi-turbo si alte componente
- Poze cu turbo
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu