Acest aranjament indica un motor cu o singura axa cu came pe linie.Deci un motor in linie cu 4 sau 6 cilindrii va avea o singura axa cu came,iar un motor V-6 sau V-8 va avea doua axe cu came(unul pentru fiecare linie).
Camele pun in miscare culbutori,care apasa valvele in jos,deschizandu-le.Niste arcuri imping valvele inapoi in pozitia de inchis.Arcuriile trebuie sa fie foarte puternice,pentru ca la turatii foarte mari,valvele sunt apasate in jos foarte rapid,si arcuriile tin valvele in contact cu culbutorii.
Daca arcuriile nu ar fi destul de puternice,valvele ar ricosa cind intra in comntact cu culbutorii.Acesta nu este o situatie dorita deoarece ar rezulta o uzura sporita a camelor si al culbutoriilor.
La axul cu came simplu,Axul este actionat de arborele cotit fie prin intermediul unei curele de distributie,fie prin lantul de distributie.Aceasta curea sau lant necesita inlocuire la anumite intervale de timp.Daca s-ar rupe careva,axul cu came nu s-ar mai roti si pistonul ar putea lovi valvele deschise,din ceea ce ar rezulta pagube mari.
Piston distrus,dupa ce a lovit o valva
Poza de deasupra va arata un piston distrus dupa ce a lovit o valva.
Doua Axuri cu Came.
Motorul cu doua axuri cu came are doua axuri cu came per linie.Deci unu motor pe linie are doua axuri,si motoarele in V au patru xuri cu came,cate unul pe linie.De obiciei,motoarele cu 2 axuri cu came au patru valve/cilindru,in loc de 2--pe un singur ax nu este suficient spatiu pentru atat de multi lobi care actioneaza valvele.
Axul cu Came cu Tije
Ca si in motoarele cu axuri cu came discutate anterior,in acest tip de motoare axul cu came este situat deasupra cilindriilor.Diferenta este ca axul cu came este in blocul motor,in loc sa fie deasupra motorului.
Camele actioneaza tije lungi,care transmit actiunea in partea de sus a motorului pana la culbutori.
Aceste tije lungi adauga o greutate in plus sistemului,limitand viteza de actiune a valvelor.De aceea primele doua tipuri de axuri cu came sunt mult mai avantajoase,si sunt technologiile care au facut posibil viteze mai mari ale motoarelor.
Axul cu came in acest tip de motor este pus in funcitune fie de un angrenaj cu roti dintate,fie de un lant scurt.Rotiile dintate sunt mai putin dispuse sa se rupa decat lantul,de aceea sunt folosite mai des in aceasta aplicatie.
In acest articol:
- Aborele cu came/de distributie
- Axul cu came : principii
- Tipuri de axuri cu came
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu