.
|
Cand amestecul aer/combustibil arde in cilindrii,temperatura creste si combustibilul este transformat in gaze de esapament.Aceasta transformare care de fapt este combustia,produce cresterea presiunii in cilindrii,ceea ce forteaza pistonul in jos.
Pentru a scoate cat mai multa putere si cuplu din motor,scopul este de a maximiza presiunea in cilindru in timpul ciclului de combustie.Maximizand aceasta presiune de asemenea va avea efect si asupra eficientei motorului,scazand astfel consumul de carburant.Temporizarea scanteii este importanta pentru a atinge acest tel.
Este foarte interesant faptul ca de la momentul producerii scanteii si pana in momentul in care se produce explozia exista o anumita intarziere de fractiuni de secunda.Acest lucru se intampla pentru ca combustibilul are molecule mari de hidrocarbon.In momentul in care scanteia se produce aceste molecule nu ard instantaneu,ci mai intai se despart in molecule mult mai mici,iar numai dupa aceea ard.Tocmai din cauza acestei intarzieri este atat de importanta temporizarea exacta a scanteii.
Daca scanteia apare exact in momentul in care pistonul este in punctul mort superior,atunci in momentul producerii exploziei pistonul deja a parcurs o anumita distanta inspre josul cilindrului,astfel nu are randament maxim.De aceea trebuie astfel reglata aprinderea,incat scanteia sa se produca inainte ca pistonul sa ajunga sus de tot.
Intr-un cilindru:
- Forta=Presiune*aria pistonului
- Distanta=Cursa pistonului in cilindru
Si pentru ca cursa pistonului si aria lui este fixa,singurul mod de a creste lucrul mecanic este sa crestem presiunea.
Timpul de care are nevoie combustibilul sa arda(cateva milisecunde) este constant.Insa daca viteza pistonului creste,creste si turatia motorului.Iar daca creste turatia motorului,si scanteia va trebui sa se produca mai repede.Acest lucru se numeste avans la aprindere.Cu cat motorul se invarte mai repede cu atat este nevoie de un avans mai mare.
Un alt scop,cum ar fi minimizarea emisiilor,are prioritate cand nu este necesara o putere mare.De exemplu,facand scanteia sa apara mai tarziu,deci mai aproape de punctul mort superior,presiunea maxima si temperatura din cilindru este redusa.O temperatura mai scazuta in cilindrii ajuta la reducerea formarii oxidului de azot(NOx,nitrogen-oxide),ceea ce este un poluant important.
In continuare vom vedea componentele care produc scanteia.
Continuare>>
In acest articol:
- Sistemul de aprindere al automobilului
- Temporizarea
- Bujia
- Bobina
- Distribuitorul
- Aprinderea fara distibuitor
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu